floating


title gerak2



widgeo.net

2 Dec 2012

hantaran... mahalnya!!!...

Assalamualaikum semua!!! slamat pagi...
dah makan?? blom?..
kalaw blom... mila pon belum... he2...
ok2 back to the story...

harini mila nk komplen sikit... eh bnyak la... pasal hantaran yang orang perempuan mntak kat lelaki...
mila slalu trfikir,, n nk taw sgt... selalunya wang hantaran nih sapa yang tentukan?? & satu lagi perlukah org perempuan mletakkan harga hantaran tu mengikut taraf pngajian yg dya blajar... sbagai contoh yg jelas kat sini...
diploma = 10 000 - 15 000
ijazah = 15 000 - 20 000
master & phd x pyah nk ckap la kan... mmg x snggup nk tulis... ntah2 ada yang lebih tinggi lagi... hish kalaw mila jdi lelaki pon mila x sanggup nk kawin...

org perempuan x fikir ke... dgn wang hantaran yg bnyak2 tu silap2 boleh mnyebabkan kita menjadi "ANDALUSIA"?????...
 x takut ke wahai wanita... ye lah... silap2 org lelaki pnya nk kumpul duit nk kawin.. tba2 trbatal niat sbb dh jemu nk kumpul duit nk kawin....

tapi bagi mila.. dan kalaw nk mngikut islam.. sepatutnya wang hantaran tu lelaki yang bagi... sukahati jantung dya lah nk bagi brapa pon,,, kalau dya nk bgi brapa ratus ribu sekalipun,,, ikut suka dia lah... kita plak kena bersyukurlah dgn apa yg dya bgi...

hum,,, kan ustaz ngan ustazah dh cakap... bkan stakat ckap.. waktu tingkatan 5 pon kita semua ada blajar pasal perkahwinan kan... duit hantaran tu nk bgi pon boleh x nk bgi pon boleh... tapi yg betul2 wajib kat sini adalah duit mas kahwin... duit ni pon jgn la ltak tinggi sgt... slap2 org pikir mak bapak nk jual anak plak... kalaw x pikir camtu.. depa akan pikir tamaknya mak bapak dya... ha!!... nk ke org pikir mcm tu... hmm mstila x nk kan...

nauzubillahiminzalik...

sepatutnya ciri wang hantaran yg lelaki sepatutnya  bagi mahal ialah kat wanita yang lengkap ada ciri2 10 000 ke atas nih semua...

1: Solat tidak tinggal
2: Menutup Aurat
3: Tidak pernah kapel
4: Jaga tingkahlaku
5: Pandai mengaji
6: Tahu hukum agama
7: Hafal quran
8: Pandai memasak
9: Pandai menjahit


jadi kat sini... sebagai seorang wanita... mila akan cuba jadi yang terbaik antara yang terbaik...
untuk diri sendiri, famili, dan untuk semua org yang ada disekeliling mila...
insyaAllah... =D
bukan mila je... semua yg membaca ni pon kena la berubah jugak utk tergolong dalam 9 senarai kat atas ni... bukan ssah pon,,, snang je... mila pon ada slah 1 2 yng x boleh.. tp mila cuba.. bkan utk org lain,, utk kita jugak... ustazah kata kalaw kita senang dgn diri kita insyaAllah org lain lagi senang ngan kita...

btol x??? =D

ok lah stakat ni dlu lah coretan pagi ni... x larat nk mncoret dah... nty mila nk cerita pasal bnda lain plak... ok bubye.. ;-)