floating


title gerak2



widgeo.net

7 Mar 2013

Boleh diterima ke??



Assalamualaikum semua…

Alhamdulillah hari nih dapat jugak tulis walaupun bizi dok baca novel.. skarang dah tak bizi la, sebab novel pon dah habis baca… hehe,,,

Sebenarnya.. mila bukan apa. dalam dok memikir-mikirkan dosa pahala sendiri kadang2 tu rasa macam kita dekat dunia nih lebih kecik dari bacteria yang kena tengok guna microscope tu.. sebab apa? Sebab apa yang kita buat kat dunia ni pon, x semestinya Allah terima…

Contohnya, kita keluar rumah walaupun x pakai tudung atau tutup aurat pun dah berdosa, walaupun kita rasa tak dak orang yang bukan muhrim waktu tu yang tengok kita…

Then, kalau kita solat, tak semestinya kita solat 5 waktu sehari semalam tu, semuanya sempurna..

Ya lah antara sebab-sebab yang membuatkan solat kita berkemungkinan tidak sah atau tidak diterima:

1.   Wuduk tak sempurna – mungkin termula dengan sebelah kiri dulu, tak cukup 3 kali, dan yang sewaktu dengannya…

2.       Ternampak aurat- (bagi wanita) kadang2 rambut 2 3 helai terkeluar dari celah telekung, pakai telekung nampak leher, dan yang sewaktu dengannya… (bagi lelaki) seluar atau kain terkoyak di kawasan atau hingga boleh menampakkan aurat dan yang sewaktu dengannya..

3.       Terpijak benda yang membatalkan wuduk- manalah tau mungkin terpijak tahi cicak ke, dan benda2 lain yang dirasakan membatalkan wuduk…

4.       Dalam solat-mungkin terlupa baca al-fatihah, baca surah terlalu laju sampai tertinggal segala tajwid yang ada dalam ayat tu…

Dengan serba sedikit yang tersenarai nih, semuanya kita selalu buat tanpa disedari kan??? Percaya la.. tapi, mila takut la,, teringat balik apa yang ustazah ngan ustaz selalu pesan kat sekolah.. “ingat mati tu sunat”..  kalau sunat tu mesti dapat pahala bonus kan?..  insyaAllah… dan rajin2 la selawat ke atas Nabi kita… kalau dah malas sangat, rajin2kanlah perdengarkan ayat-ayat al-Quran…