floating


title gerak2



widgeo.net

11 Mar 2013

marah ke?? agak-agak la...

assalamualaikum...

hari ni x dak apa2 yang nak diceritakan...  tpi ada benda yang konfius sikit bincang... 

adakah seseorang tu boleh digelar bodoh kerana menunjukkan segala perbuatan marahnya kepada orang lain disebabkan terlalu marah dan tak dapat mengawal emosinya sendiri??...
bagi mila..  benda tu tak semestinya tak boleh dikawal... 
walaupun apa sekali alasannya... 
sebab nabi dah bagi dah sunnah yang perlu diikut dan kat sekolah pon kita dah belajar pasal tu... 

contohnya kalau kita sedang marah dalam keadaan :

1. berdiri maka duduklah.
2. jika duduk maka baringlah
3. jika baring maka tidurlah 

dan yang sewaktu denganya.. apa lagi ntah mila pon x ingat... 
hmm... kalau dah macam tu kita ikut aje la.. 
bagi orang yang tak mampu nak ikut, dia akan bagi alasan

'alaa,,, aku marah sangat tadi, mana nak ingat apa dah..'

'dia yang start dulu, memang salah dia la nak bagi aku marah ke tak..'

tak kisah la sapa yang start dulu.. yang penting kawal emosi.. jangan asyik nak tuding jari saja. tambah-tambah lagi kalau bergaduh dengan orang yang lebih tua.. sepatutnya orang yang muda tu la kena berundur dulu walaupun dia rasa diri dia tu betul... (betul la sangat kan... )
pendek kata.. iblis, syaitan, jin dan yang sama waktu dengannya suka sangat dekat orang yang pemarah ni.. 

bukan suka sebab jatuh cinta ke apa, tapi suka sebab boleh jadikan mainan dan orang tangah diorang untuk meruntuhkan akhlak manusia lain kat bumi ni... 
betol tak??

hmm... kalau betul fikir-fikirkanlah... dan selamat beramal... 

=D