floating


title gerak2



widgeo.net

9 Jun 2013

saPa paLing eGo???



Assalamualaikum,,,,
sahabat2 blogger...
selamat tengahari....
semua sihat?? alhamdulillah...

hari ni mila nak cakap pasal ego.. egokah aku?? hehe.. agak-agak?? umm...
mengikut pengetahuan mila, semua manusia ada ego sendiri.. sebagai contoh: lelaki. Sebab apa mesti lelaki dulu yang kita nampak?? bagi mila lelaki ni ego dia memang tinggi. TETAPI, masih boleh dikawal..... betul tak?? sapa setuju sila senyum...
dan apa yang mila tau lelaki ni, ego dia sentiasa ada dan nampak.. Contohnya, kalau barang kesayangan depa hilang atau rosak dan tak boleh diganti dengan baru... depa tak nangis macam perempuan... sebab apa? sebab ego lah.. kat situ pun kita dah boleh nampak kan,,, sesetengah lelaki ni jenis tak nak fikir berat-berat. Sebab tu la orang lelaki ni lambat beruban,,hehe...... *eh, dah menyimpang dah ni..
Ok, bagi perempuan pulak, apa yang mila tau ego dia terserlah bila dia mempertahankan sesuatu, tak kisah la kawan-kawan, barang kesayangan, idea, kemarahan, dan yang sama waktu dengannya.. pernah tengok tak situasi macam ni?? Atau pernah rasa?
haa... mesti pernah kan cuma tak perasan ja kan?..

dan ego ni memang Allah cipta dah elok, cantik, molek, sesuai dengan jantina kita...
Cuba kita tengok lelaki, kalau dia sedih, dia takkan nangis depan orang, tak kisah la depan lelaki atau perempuan. Sebab apa? kalau dia nangis atau tunjuk kesedihan dia, dah tentu la orang fikir negatif, kalau tak negatif pon konfius, dia ni lelaki ka pond**... ha.. orang akan fikir macam tu sebab lelaki ni fitrah dia ialah kekuatan, kegagahan, kemachoan dan macam-macam ke.. lagi.. tujuannya untuk melindungi kaum perempuan la...
Agak-agak kalau lelaki pon macam perempuan ok tak??
hmm memang tak la...
kalau perempuan pulak ego dia memang melampau-lampau, ehem, bukan nak kutuk diri sendiri.. err.. maksudnya, senang cakap kalau perempuan marah mesti kena ada yang tolong redakan kemarahan dia... terutama sekali lelakilah... a.k.a suami... Yang ni pun bila dah masuk alam rumah tangga.. yang belum masuk tu,, bawak-bawak mengucap lah ya hehe...

untuk entry kali ni.. berdasarkan apa yang mila nampak dan pernah alami sendiri...
kalau ada yang tak betul tu.. harap diperbetulkan ya.. macam lecture anatomy mila cakap try & error...
sekian....

*kat atas ni ada slank kedah sikit.. harap saudara saudari fahamlah.. =D